Opinto-ohjaus

Lukion opinto-ohjaus on avain omien unelmien ja tavoitteiden saavuttamiseen.

Opinto-ohjauksen opintojaksot ovat ryhmämuotoista ohjausta, joka auttaa opiskelijoita navigoimaan koulutuspolullaan, tekemään tietoisia päätöksiä ja saavuttamaan omat henkilökohtaiset tavoitteensa sekä lukiossa että lukio-opintojen jälkeen.

• Pakolliset opintojaksot

OP1 Minä opiskelijana (2 op), 1. vsk.

Vahvuudet ja osaaminen haltuun! Opit suunnittelemaan omat opintosi ja tiedät, miten valintasi vaikuttavat tulevaisuuteesi. Saat lisää valmiuksia työnhakuun.

• Pakolliset opintojaksot

OP2 Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus (2 op), 2.-3. vsk

Mikä on sinun seuraava askeleesi lukion jälkeen? Koulutusvaihtoehdot ja työelämän mahdollisuudet muuttuvassa maailmassa tulevat tutuiksi. Saat valmiuksia tehdä oman ura- ja jatko-opintosuunnitelman. Sisältää konkreettisia mahdollisuuksia tutustua jatkokoulutuspaikkoihin ja työelämään.

OP3 Tutortoiminta (2 op), 1. vsk.

Opintojakson aikana opiskelija saa valmiudet toimia tutorina ja hän sitoutuu toimimaan tutortehtävissä yhden lukuvuoden ajan. Koulutus alkaa ensimmäisen opiskeluvuoden 4. jaksossa, ja tutorina toimitaan toisen opiskeluvuoden ajan. Koulutuksen aikana käsitellään mm. tutortoiminnan yleiset perusteet, oman oppilaitoksen edustaminen, ryhmäyttämis- ja vuorovaikutustaidot ja uusien opiskelijoiden perehdyttäminen. Tutorina toimimiseen sisältyy uusien opiskelijoiden perehdyttäminen, uusien tutoreiden rekrytointi ja kouluttaminen sekä kaikkeen koulun toimintaan aktiivisesti osallistuminen.

OP5 Opintokamu (2op), 1.-3. vsk

Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi. Opintokamussa työskennellään kolmen teeman parissa: opiskelu, sosiaaliset suhteet sekä tunteet ja mieli.