Terveystieto
Olennaista on uteliaisuuden ja asioita kyseenalaistavan suhtautumisen herättäminen sekä monipuolisen tiedonkäsittelyn harjoittelu.
-
Pakolliset opintojaksot
TE1 Terveys voimavarana (2 op), 1. vsk.
Moduulissa käsitellään ihmisen voimavaroja, terveyden edistämistä ja terveyttä määrittäviä tekijöitä sekä
syvennetään ja laajennetaan ymmärrystä elintapojen merkityksestä terveydelle. Moduulissa keskeistä on
myös oppia arvioimaan terveyden edellytysten toteutumista omassa elämässä, perheessä ja lähiyhteisössä. -
Valtakunnalliset valinnaiset opintojaksot
TE2 Terveys ja ympäristö (2. vsk)
Opintojaksot kantavina teemoina on 1) terveyteen liittyvän tiedon hankinta, arviointi ja tulkinta, 2) fyysisen
ja psykososiaalisen ympäristön terveys ja turvallisuus ja 3) riippuvuuden erilaiset ilmenemismuodot, syyt ja
mekanismit. -
Valtakunnalliset valinnaiset opintojaksot
TE3 Terveys ja yhteiskunta (2 op), 2.-3. vsk.
Opintojaksossa pyritään kartoittamaan selityksiä terveyskulttuuri-ilmiöiden muodostumiselle
yhteiskunnassa ja kuvata yhteiskunnassa eri aikakaudella tapahtuneiden muutosten yhteyksiä väestön
terveyteen. Perehdytään terveyteen liittyvien eettisten kysymysten analysointiin eri näkökulmista. Käydään
läpi keskeiset tarttumattomat ja tarttuvat taudit. -
Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot
TE4 Kehontoiminta ja ensiapu (2 op), 2.-3. vsk.
Opintojaksolla käydään läpi EA1-koulutusta vastaavat tiedot ja lisäksi syvennetään sen oppisisältöjä.
Ensiapu vaatii kädentaitoja, joten teemme käytännön harjoituksia mm. hätäensiapu-, sammutus-, elvytysja
vesipelastustilanteissa. Perehdytään erilaisten sairauskohtauksien ja tapaturmien syntymekanismeihin,
niiden ennaltaehkäisyyn sekä hoitoon. Tutustutaan pelastusalan työtehtäviin ja koulutukseen (mm.
palomies, ensihoitaja). -
Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot
TE5 Stressinhallinta, rentous ja opiskelukyky (2 op), 3. vsk.
Perehdytään erilaisiin rentoutustapoihin, joiden tavoitteena on lisätä stressinhallintaa ja palautumista
kuormituksesta. Harjoitetaan tietoisuustaitoja (mindfulness) ja hyväksyvää läsnäoloa. Tutustutaan
omakohtaisten kokemusten kautta stressiä tuottaviin ja sääteleviin tekijöihin sekä stressinhallintakeinoihin.
Pyritään parempaan itsetuntemukseen ja lisääntyneeseen hyvinvointiin.