Liikunta

• Pakolliset opintojaksot

LI1 Oppiva liikkuja (2 op), 1. vsk.

Opintojakson keskeisiä sisältöjä ovat liikunnallisten perustaitojen soveltaminen ja fyysisten ominaisuuksien harjoittaminen. Opintojaksolla pyritään toteuttamaan monipuolisesti sekä ulko -että sisäliikuntalajeja.

• Pakolliset opintojaksot

LI2 Aktiivinen elämä (2 op), 2. vsk.
    Opintojakson aikana harjoitetaan liikuntaa, joka kehittää verenkiertoelimistöä ja lihaskuntoa monipuolisen lajivalikoiman avulla. Tavoitteena on, että jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus löytää itselleen sopivia tapoja olla fyysisesti aktiivinen.

• Valtakunnalliset valinnaiset opintojaksot

LI3 Uudet mahdollisuudet (2 op), 1.-2. vsk.

Opintojaksolla pyritään tukemaan opiskeluvireyttä ja monipuolista liikunnallista osaamista uusien ja elämyksellisten liikuntakokemusten kautta. Mahdollisia sisältöjä esimerkiksi laskettelu, kiipeily, kamppailulajit, ratsastus, tankotanssi, ilma-akrobatia, hankijalkapallo, jousiammunta ja eri palloilulajit.

• Valtakunnalliset valinnaiset opintojaksot

LI4 Yhdessä liikkuen (2 op), 2. vsk.

Monipuolinen tutustuminen joukkuepallopeleihin. Yhtenä toteutusmuotona voidaan kurssilaisista muodostaan kaksi joukkuetta, jotka pelaavat vastakkain ohjelmaan valitut palloilulajit.

• Valtakunnalliset valinnaiset opintojaksot

LI5 Virkistystä liikunnasta (2 op), 2.-3. vsk.

Opintojakson tavoitteena on edistää opiskelijan jaksamista liikunnan avulla sekä tuottaa liikunnan iloa ja virkistystä. Sisältöinä esimerkiksi lenkkeily, pallopelit, tanssi, kehonhuolto, kuntosaliharjoittelu ja luonnossa liikkuminen. Opetusta pyritään eriyttämään opiskelijoiden yksilöllisten mieltymysten ja tarpeiden mukaan esimerkiksi henkilökohtaisen liikuntasuunnitelman avulla.

• Koulukohtaiset opintojaksot

LI6 Vanhat tanssit (2 op), 2. vsk.

Erilaisten jokavuotiseen vanhojen tanssiesitykseen valittavien tanssien harjoittaminen ja tanssiesityksen valmistaminen. Opintojaksolla harjoitetaan laaja-alaisesti tanssitaitoa, kehitetään sosiaali -ja vuorovaikutustaitoja sekä perehdytään tanssikulttuurin tapoihin.

• Koulukohtaiset opintojaksot

LI7 Luontoliikunta (2 op), 2. vsk.

Elämyksellinen opintojakso, jossa keskitytään ryhmässä toimimiseen, luonnossa liikkumiseen, seikkailuun, suunnistukseen ja erätaitoihin. Sisältönä voi olla esim. maastopyöräilyä, melontaa, kiipeilyä, partiotaitoja, vaellusta tai suunnistusta. Opintojaksoon sisältyy 1-2 päivän kestoinen retki. Osa opintojaksosta toteutetaan kouluajan ulkopuolella. Maksu on 10-25 euroa riippuen sisällöstä.

• LI8 Fyysisen toimintakyvyn kehittäminen (2 op), 2.-3. vsk.

Kurssin sisältö koostuu monipuolisesta liikunnasta. Liikuntalajit suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa. Kurssilla opetellaan kehittämään fyysistä toimintakykyä tavoitteiden asettelun ja liikuntasuoritusten seurannan avulla. Osa kurssilla toteutettavasta liikunnasta voidaan suorittaa myös itsenäisesti.

• LI9 Ryhmäliikunta (2 op), 2. vsk

Opintojakso sisältää monipuolisesti erilaista ryhmäliikuntaa. Lajeina mm. spinning, HIIT, kuntonyrkkeily, kehonhuolto, crosstraining.

• Koulukohtaiset opintojaksot

LI10 Kehittyminen urheilijana kohti huippua (2 op), 1.-2. vsk.

Tavoitteena on tukea kilpailullisesti urheilevien harjoittelua ja ymmärrystä siitä, mitä on tavoitteellinen harjoittelu. Sisältönä on fyysisten ominaisuuksien harjoittelu mm. nopeus, voima, kestävyys, liikkuvuus. Ohjelmassa myös lajiharjoituksia riippuen opiskelijan lajista.

• Koulukohtaiset opintojaksot

LI11 Mailapelit (2 op), 1.-3. vsk.

Opintojaksolla saa valmiudet erilaisten mailapelien (tennis, sulkapallo, squash, pingis, golf, jääpelit, salibandy) harrastamiseen kunto -ja harrastepelaajan tasolla (perussäännöt, tekniikka ja taktiikka).

LI12 Urheiluopistokurssi (2 op), 2.-3. vsk

Opintojakso toteutetaan urheiluopistolla yhden viikonlopun aikana (pe-su), ja hyödynnetään monipuolisesti urheiluopiston tarjoamia liikuntamahdollisuuksia. Tavoitteena on harjoittaa myös sellaisia opiskelijoille uusia liikuntamuotoja ja lajeja, jotka muilla koululiikuntatunneilla ei ole mahdollista toteuttaa. Lajiesimerkkeinä mm. curling, chiball, trampoliinivoimistelu, kahvakuula, fitball, powersliding, gymstick, kinball sekä joukkuepallopelit. Opiskelija voi osin itse valita lajit, joihin osallistuu. Opintojakso toteutetaan syyslukukauden aikana ja siihen sisältyy täysihoito (ruokailut, yöpyminen, liikuntapaikkojen käyttö ja kuljetukset). Opintojakson hinta, noin 200€ tarkentuu  syksyisin ennen opintojaksoa.

• Koulukohtaiset opintojaksot

LI13 Kuntosalikurssi (2 op), 1.-2. vsk.

Opintojaksolla opetellaan kuntosaliharjoittelun ja lihashuollon perusteet. Opetellaan suunnittelemaan omaa kuntosaliharjoittelua. Tunneilla treenataan paljon ja samalla pyritään kiinnittäen huomiota kuntosaliharjoittelun valmiuksien kehittymiseen. Opintojakso maksaa noin 45€? Maksu vahvistuu opintojakson alussa.

• Koulukohtaiset opintojaksot

LILD4 Lukiodiplomi (2 op), 3. vsk.

Opintojaksolla suoritetaan lukion liikuntadiplomi valtakunnallisten ohjeiden mukaan ja lisäksi opetellaan lasten ja nuorten liikunnanohjaamisen oleellisia tietoja ja taitoja.