Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

• Pakolliset opinnot

S21 Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen (2 op), 1. vsk.

Opintojaksolla harjoitellaan lukio-opinnoissa tarvittavia lukemisen ja kirjoittamisen taitoja kuten lukustrategioita ja aineistokirjoittamista. Jaksolla perehdytään myös prosessikirjoittamiseen.

• Pakolliset opinnot

S22-3 Kielitietoisuus ja vuorovaikutus (2 op), 1. vsk.

Opintojakso koostuu kahdesta osasta: kieli- ja tekstitietoisuudesta sekä vuorovaikutuksesta. Kieli- ja tekstitietoisuuden osalta syvennetään ymmärrystä kielestä rakenteena ja pohditaan kielen poliittisia ulottuvuuksia. Vuorovaikutuksessa keskitytään ryhmäviestinnän harjoitteluun.

• Pakolliset opinnot

S24 Kirjallisuus 1 (2 op), 1.-2 vsk.

Opintojakson tavoitteena on lukea ja analysoida proosaa, lyriikkaa, draamaa, tietokirjallisuutta sekä erilaisia mediatekstejä. Elämyksellisen lukemisen avulla pyritään herättämään opiskelijan oma lukuinnostus. Opintojakson aikana voidaan tehdä omakustanteinen, vapaaehtoinen teatteriretki.

• Pakolliset opinnot

S25 Tekstien tulkinta 1 (2 op), 2. vsk.

Opintojaksolla tarkastellaan mediasisältöjä sekä erilaisia vaikuttavia tekstejä. Opintojakson aikana luetaan vaikuttamiseen liittyvä kauno- tai tietokirjallinen teos sekä tuotetaan omia vaikuttavia tekstejä.

• Pakolliset opinnot

S26-7 Kirjoittaminen ja vuorovaikutus (2 op), 2. vsk.

Opintojakso koostuu kahdesta osasta, kirjoitustaitojen syventämisestä sekä esiintymistaitojen harjoittelusta.

• Pakolliset opinnot

S28 Kirjallisuus 2 (2 op), 3. vsk.

Opintojakson aikana luetaan kaunokirjallisuutta kontekstitietoisesti sekä kirjoitetaan ja keskustellaan kaunokirjallisuuden pohjalta. Opintojakson aikana voidaan tehdä omakustanteinen, vapaaehtoinen teatteriretki.

S29 Vuorovaikutustaitojen syventäminen (2 op), 1.-3. vsk

Opintojaksolla monipuolistetaan erityisesti jatko-opinnoissa ja työelämässä tarvittavia vuorovaikutustaitoja. Lisäksi syvennetään taitoa analysoida vuorovaikutusta erilaisista näkökulmista.

• Valinnaiset valtakunnalliset opinnot

S210 Kirjoittaminen 2 (2 op), 3. vsk.

Opintojaksolla syvennetään kirjoitustaitoja ja valmistaudutaan yo-kokeen kirjoitustaidon koetta varten.

• Valinnaiset valtakunnalliset opinnot

S211Tekstien tulkinta 2 (2 op), 3. vsk.

Opintojaksolla syvennetään luetun ja kuullun ymmärtämisen taitoja ja valmistaudutaan yo-kirjoitusten kuuntelemisen ja lukemisen tehtäviin.

S212 Mediataidot (2 op), 2-3. vsk.

Opintojakson aikana tuotetaan portfoliotyyppisesti monimuotoisia tekstejä, tehdään retkiä ja tavataan vierailjoita.  Retket ovat maksuttomia, mutta matkakustannukset (esimerkiksi junalla Helsinkiin) täytyy opiskelijan itsensä maksaa.

S213 Luova kirjoittaminen (2 op), 2. vsk

Opintojaksolla kehitetään itseä omaäänisenä ja monipuolisena kirjoittajana sekä etsitään kirjoittamisen iloa.

S214/ÄI14 Kielenhuolto (2 op), 1.-3. vsk.

Opintojaksolla varmennetaan oikeinkirjoituksen hallintaa, parannetaan ilmaisun tyyliä ja kieltä sekä pyritään elävöittämään ilmaisua. Opintojaksolle voi hakeutua itse tai opettajan suosituksesta.