Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Robotiikka

Robottien rakentaminen, ohjelmointi ja ymmärrys robotiikan mahdollisuuksista ja haasteista ovat taitoja ja osaamista, joita tarvitaan yhä useammilla aloilla. Robotiikkaopinnot mahdollistavat myös osallistumisen erilaisiin robotiikkakilpailuihin. Joillakin opintojaksoilla töitä voidaan tehdä tilaustyönä yrityksille.

Robotiikan opiskelua tukee erityisesti matematiikan opiskelu. Yhdessä oppiminen on keskeistä robotiikan opiskelussa

  • Koulukohtaiset valinnaiset opinnot

    ROB1 Robotiikan alkeet (3 op), 1. vsk

    Mikä on robotti? Miksi ja mihin robotiikkaa hyödynnetään? Miten robotit toimivat? Mitkä ovat robotiikan
    mahdollisuudet? Opintojakson aikana saat yleiset valmiudet ymmärtää robotiikkaa sen laajassa
    merkityksessä, omaksut perustiedot robotiikasta ja saat valmiudet opiskella robotiikkaa. Opintojakson
    jälkeen sinulla on hallussasi robotiikan yleissivistykseen tähtäävät perustiedot ja –käsitteet. Omatoimista
    opiskelua edellytetään yhden opintopisteen verran.

  • Koulukohtaiset valinnaiset opinnot

    ROB2 Robotiikan ja automaation perusteet (2 op), 1. vsk

    Harjoitellaan rakentamaan liikkumiseen ja kappaleiden käsittelyyn kykeneviä laitteita. Työskentely perustuu ongelmalähtöisyyteen ja opiskelijaa ohjataan luovan ongelmanratkaisuprosessin hallintaan pääosin pari- ja ryhmätyöskentelynä.

    Rakennetaan manuaalisesti ohjattavissa oleva robotti, harjoitellaan kontrollerin toimintojen optimoimista
    laiteohjauksessa, harjoitellaan ohjelmointia graafisessa ympäristössä tutustuen ohjelmoinnin
    perusrakenteisiin, opetellaan hyödyntämään sensorien tuottamaa informaatiota ohjelmarakenteissa sekä
    laaditaan presentaatio tuotekehitysprosessista ja jaetaan se vertaisryhmässä.

  • Koulukohtaiset valinnaiset opinnot

    ROB3 Robotiikan ja automaation perusteet 2 (2 op), 1. vsk

    Rakennetaan kappaleen käsittelyyn kykenevä robotti tai automaatiolinja, tutustutaan kappaleen tunnistamisessa hyödynnettäviin antureihin ja sensoreihin, syvennetään ohjelmointitaitoja graafisessa ympäristössä kehittäen ohjelmointiin liittyviä ajattelu- ja suunnittelutaitoja, tutustutaan laitemallinnukseen CAD-ohjelmistoa käyttäen, tutustutaan paikalliseen robotiikkaa kappaleen käsittelyssä hyödyntävään yritykseen.

  • Koulukohtaiset valinnaiset opinnot

    ROB4 Tekoäly ja ohjelmointirobotiikka (3 op), 1. vsk

    Tutustutaan tekoälyn kehityskaareen sekä tekoälyyn liittyviin käsitteisiin, harjoitellaan tekoälyesimerkkien kautta ohjelmointiin liittyviä ajattelu- ja suunnittelutaitoja (vertailu, luokittelu, analysointi, päättely, virheenkorjaus, todennäköisyys), vertaillaan tekoälyyn liittyvää uutisointia ja arvioidaan medianäkyvyyden luotettavuutta, tutustutaan toimistorobotiikkaa tai tekoälysovelluksia hyödyntävään ja kehittävään yritykseen. Opiskelijalta edellytetään omatoimista opiskelua yhden opintopisteen verran.

  • Koulukohtaiset valinnaiset opinnot

    ROB5 IoT (3 op), 1. vsk

    Työskentelyssä käytetään esimerkiksi Arduino-mikrokontrolleria. Mittaamisen perusperiaatteet, rakennetaan ja ohjelmoidaan useita sulautettuja järjestelmiä, toteutetaan opiskelijan kehittämiä projekteja,
    joissa kerätään ja analysoidaan tietoa, mikrokontrollerin ohjelmointi, mikrokontrollerin yhdistäminen antureihin ja toimilaitteisiin, keskeisenä sisältönä hyvinvointiosaaminen.

  • Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot

    KU12/ROB6 Virtuaaliympäristöt ja taide (2 op), 2. vsk

    Opetuksen keskiössä on robotiikka, virtuaalitodellisuuteen- sekä teknologiaan liittyvät eettiset kysymykset ja uudet mahdollisuudet ilmaisussa ja taiteessa. Kurssilla tutustutaan eri taidemuotojen tapaan käsitellä
    nykyteknologiaa ja teknologian sisältöjä, ongelmia, uusia ratkaisuja ja ilmiöitä. Tavoitteena on tehdä nykyteknologiaa käsittelevä teos, joka toteutetaan kuvataiteen menetelmin.

  • Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot

    ROB7-9 VEX-kilpailutoiminta (6 op)

    Moduulin oppimis- ja tuotekehitysympäristönä käytetään VEX V5 -kehitysalustaa. Opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa kansainvälisen kilpailutehtävän vaatimuksiin vastaavan robotin, jolla voi osallistua
    kansalliseen tai kansainväliseen robotiikkakilpailuun.

  • Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot

    ROB10-11 Projektiopinnot (4 op)

    Moduulissa perehdytään syvällisemmin luovaan tuotekehitysprosessiin. Opiskelijoiden tavoitteena on ideoida ohjelmoitava toimilaite tai prototyyppi aiemmin omaksumiaan tietoja hyödyntäen sekä prosessin vaatimia uusia taitoja hankkien. Projektityöskentelyn aiheet liitetään paikalliseen yritystoimintaan, hoivapalveluihin tai muihin vastaaviin projekteihin. Yhteistyö- ja ryhmätyöskentelytaitoja harjaannutetaan osana työskentelyä. Näin moduulissa painotetaan vuorovaikutusosaamisen sekä monitieteisen ja luovan osaamisen laaja-alaisia tavoitteita. Opiskelija voi esittää omia projektejaan toteutettavaksi kurssin
    puitteissa.