Kevään 2024 ylioppilaskirjoitukset

Riihimäen lukion kokeet järjestetään Istuinkiven liikuntahallilla osoitteessa: Pohjoinen Rautatienkatu 40.

Koeaamuina tulee olla paikalla  klo 8.15 paitsi lyhyiden kielten päivä  jolloin paikalla tulee olla klo 8.30.

Muista ottaa mukaasi kuvallinen henkilöllisyystodistus! Ilman sitä et pääse koetilaan.

ILMOITATHAN ETUKÄTEEN, JOS ET OLE OSALLISTUMASSA KIRJOITUKSIIN TAI YKSITTÄISIIN KOKEISIIN, NÄIN EMME TURHAAN TAVOITTELE SINUA HALLILTA.

YO-KIRJOITUSET RILUSSA

12.3.2024 - 27.3.2024

8 koepäivää

reilu 150 kokelasta

lähes 600 koetta

n. 2000 m kaapelia

6 palvelinta

Tarkkasilmäisiä valvojia

KOEPÄIVÄN KULKU

Koe alkaa klo 9.00 ja päättyy klo 15.00, ellei sinulle ole tutkintolautakunnan toimesta myönnetty lisäaikaa. Kokeesta saa poistua aikaisintaan klo 12.00.

KOTONA TEHTÄVÄT VALMISTELUT

• Eväät pakataan läpinäkyviin pakastus- tai muovirasioihin. Ei leipiä paperikääreisiin.
  • Eväspakkauksissa ei saa olla tekstejä.
  • Etiketit poistetaan tai peitetään läpinäkymättömällä teipillä.
  • Juomapulloista poistetaan/peitetään etiketit, tai juoma kaadetaan tekstittömiin pulloihin.
  • Hedelmät kannattaa kuoria valmiiksi pakastusrasioihin.
  • Omat lääkkeet ja terveyssiteet saa ottaa mukaan.
  • Korvatulpat on sallittu.
  • Vaatetuksessa ei saa olla tekstejä
  • Ulkojalkineilla ei saa tulla saliin, pakkaa mukaan sisäkengät tai villasukat, salin lattia on kylmä.
  • Tarkista, että tietokoneesi on ladattu ja virtajohto ja tarvittavat lisätarvikkeet on mukana.

TOIMINTA ISTUINKIVEN HALLILLA

Ennen koetilaan siirtymistä

• Vie ulkovaatteet niille osoitettuihin puhuhuoneisiin
  • Varmista, että saliin siirtyessäsi mukanasi on henkilöllisyystodistus, tietokone, virtajohto, kuulokkeet ja mahdolliset adapterit.
  • Saliin ei saa tuoda puhelinta, rannekelloa eikä muitakaan teknisiä laitteita, kuin kokeessa tarvittavat välineet.
    Varmista, että näitä ei ole taskuissasi tai ranteissasi.
  • Katso hallin aulan ilmoitustaululta istumapaikkasi numero.
  • Eväät tarkastetaan salin ovella. Ainoastaan asianmukaisesti pakatut eväät voi ottaa mukaan saliin.
  • Rehtori tarkastaa henkilöllisyytesi.

Koesalissa

• Saliin tultaessa mennään suoraan istumaan omalle paikalle, ei keskustelua muiden kanssa.
  • Omalta paikalta ei saa poistua ilman lupaa, vaikka koe ei olisi vielä alkanutkaan.
  • Jos on ongelmia,  viittaa. Valvoja tulee paikalle.
  • Voit paikallasi aloittaa koneesi käynnistämisen abitti -järjestelmään.
  • Kun sinut on kirjattu kokeeseen, odota kokeen alkua, älä avaa mitään sovelluksia.
  • Päävalvoja aloittaa kokeen klo 9.00.
  • Kokeen aikana ja ennen koetta valvoja nostaa pudonneet tavarat ja vie vessaan.

SAIRASTUMINEN

• Jos sairastut, ilmoita asiasta rehtorille mieluiten jo edellisenä iltana (040 330 4605).
  • Soita, älä lähetä tekstiviestiä.
  • Jos et saa kiinni rehtoria, ota yhteyttä apulaisrehtoriin (040 330 4606).
  • Sairaustapauksessa hakeudu lääkäriin. Sairauslomatodistuksen tulee kattaa koepäivä.
  • Sairauslomatodistus toimitetaan koulun kansliaan, kun kokelas on tervehtynyt.

DIGITAALISESTA KOKEESTA

Kokeet tehtään omilla tietokoneilla. Tarvitset mukaan kokeeseen:

• oman kannettavan koneen + virtalähde
  • langalliset kuulokkeet + hiiri (ei saa olla bluetooth),
  • mahdollinen RJ45 verkkoadapteri (yo-koe tehdään langallisessa verkossa)

Ohjeita digitaalisen kokeen tekemiseen

Kokelaat tuovat mukanaan omat laitteet, kuulokkeet ja tarvittavat adapterit ja varmistavat sen toiminnan ennen hallille saapumista.

Oman abittitikun testiä varten voi luoda näillä ohjeilla: https://www.abitti.fi/fi/ohjeet/muistitikkujen-monistus/
Oman laitteen käynnistystä voit tarvittaessa tulla kokeilemaan kansliaan. Soita ensin

Kokelaan tulee osata käynnistää koneensa USB-muistilta, laittaa koejärjestelmässä näytönsäästäjä päälle, säätää näytön kirkkautta sekä käyttää Abitti-järjestelmän työkaluja. Varmista ennen koetta, että koneesi toimii Abitissa, jos ei niin yritä saada hankittua varalaite. Salissa olevat varalaitteet on tarkoitettu koeaikana vikaantuneiden tilalle.

YTL Miten digitaalinen ylioppilaskoe toimii: Miten digitaalinen ylioppilaskoe toimii?
YTL Tietoa kokelaalle: Tietoa kokelaalle | Ylioppilastutkintolautakunta

Abitti-järjestelmä: Abitti koejärjestelmä