Yhteistyökumppanit ja hankkeet

Alla on listattu Riihimäen lukion eri yhteistyökumppaneita ja käynnissä olevia hankkeita.

Yhteistyökumppanit

Hyria

• Riihimäen lukio ja Riihimäen Nuorisoteatteri järjestävät yhteistyössä teatteri-ilmaisun opintoja. Teatteri-ilmaisua on mahdollista valita viisi opintojaksoa näyttelemisestä kokonaisen esityksen tekemiseen. Pyritään vuosittain valmistamaan teatterituotanto, jossa yhdistyvät lukion oppiaineista äidinkieli, kuvataide, musiikki ja teatteri-ilmaisu. Esitystilana käytetään Riihimäen nuorisoteatterin päänäyttämöä, Kino Sampoa.

Riihimäen Nuorisoteatteri

• Hämeen ammattikorkeakoulu on yhteistyökumppani robotiikan opetuksessa.  Uuden opetussuunnitelman mukaisilla kursseilla opiskeltu robotiikan osaaminen on mahdollista sisällyttää osaksi korkeakouluopintoja Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) niin kutsuttuina AHOT-opintoina (aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen).

Robotiikan lukio-opintoja voi sisällyttää ammattikorkeakoulututkintoon

• Laurea on Riihimäen lukion mukana Yhdessä lisää yrit­te­liäi­syyt­tä -hankkeessa, jonka tarkoituksena on vahvistaa työelämäyhteistyötä ja lisää työelämätuntemusta lukioissa.

Laurea ammattikorkeakoulu

• Kumera Oy toimii yrityskummina ja yrityskumppanina Riihimäen lukiolle.

Mahdollisia yhteistyönmuotoja voivat olla:

• luennot ja esitykset yrittäjyydestä ja ammateista
    • yritysvierailut
    • mahdollisuuksia työelämään tutustumiseen opiskelijoille ja opettajille (TET)
    • robotiikkayhteistyö
  • RTV-Yhtymä Oy on Riihimäen lukion kauppakamarikummi ja yhteistyökumppani.

Mahdollisia yhteistyönmuotoja voivat olla:

• luennot ja esitykset yrittäjyydestä ja ammateista
    • yritysvierailut
    • mahdollisuuksia työelämään tutustumiseen opiskelijoille ja opettajille (TET)
    • stipendit
    • loppu- ja päättötyömahdollisuuksia

Rtv-Yhtymä Oy

Hankkeet

• Lukiomme on saanut Erasmus+- akkreditoinnin eli lupauksen kansainvälisyysprojektien toteutumisista tulevina kuutena vuotena 2021-2027. Erasmus+ nuorisoalan akkreditointi tarjoaa nuorten parissa toimiville organisaatiolle väylän hakea rahoitusta liikkuvuushankkeisiin pitkäjänteisesti ja kevyellä hakumenettelyllä.

Riihimäen lukion ensimmäinen  liikkuvuushanke toteutettiin espanjalaisen lukion kanssa. Teemana oli kiertotalousosaaminen.

Lukuvuonna 2023-2024 yhteistyökumppani on puolalainen Varsovassa sijaitseva lukio. Teemana on tulevaisuustaidot, jatko-opinnot ja työelämä. Puolalaiset vierailevat Riihimäellä helmikuussa 2024 ja riihimäkeläiset matkustavat Varsovaan huhtikuussa 2024.