Riikka Jaakkola

1.     Kuka olet?

Olen Riikka Jaakkola, 23-vuotias vastavalmistunut muusikko. Valmistuin Riihimäen lukiosta vuonna 2018. Nyt opiskelen Helsingissä Metropolialla pop-jazz laulupedagogiksi!

2.     Millaiset eväät Rilu antoi maailmalle?

Muistelen aikaa Riihimäen lukiossa vieläkin usein. Jopa musiikkialan opinnoissani olen palauttanut mieleeni äidinkielen, historian, uskonnon ja tietysti musiikin oppeja. Musiikissa viitataan paljon historiallisiin tapahtumiin, yhteiskuntaan ja aikaan, jolloin tietynlaista musiikkia on tehty. Kirjoittaminen on myös tärkeä työväline itsensä ilmaisuun sekä promoamiseen. Lukiossa opittu kielitaito on myös ollut tarpeen innostuttuani laulamaan englannin lisäksi myös ruotsiksi!

3.     Mitä Rilussa tapahtunutta muistat erityisellä lämmöllä?

Osallistuin The Voice of Finland -ohjelmaan lukion ensimmäisellä vuosikurssilla. Ryhmänohjaajani oli kaiken lisäksi kannustava musiikinopettaja ja loistava muusikko Tuomo Komonen. Lukion tuki ohjelmaan osallistumiseeni oli mieletöntä. Kun pääsin finaaliin ja lähetys tuli suorana Turusta, oli Riihimäen lukiolla kisakatsomo! Musiikin ystävänä mainittakoon korkeatasoinen ja innostava taideaineiden opetus kuvataiteen ja musiikin opettajien johdolla. Uravalintani kannalta sillä on ollut minulle suuri merkitys.

Myöhemmin, kun hain muusikko-opintoihin, en osannut riittävästi musiikin teoriaa päästäkseni kouluun. Vielä vuosia lukiosta valmistumisen jälkeen saatoin ottaa yhteyttä entiseen musiikinopettajaani. Opiskelin hänen johdollaan musiikin teoriaa ja pääsin lopulta toisella yrittämällä Lahden konservatorioon syksyllä 2020. Tätä muistoa kannan lämmöllä sydämessäni.

Kaipaan lukiosta hyviä keskusteluja. Rilun yhteisössä oli tervetullut olo ja kaikki mahtuvat kouluun juuri omana itsenään. Muistan erään historian ja yhteiskuntaopin lehtorin, jonka tunnit olivat tupaten täynnä heti, kun ne tulivat Wilmaan valittavaksi. Ja tiesin kyllä miksi: hänen tuntinsa olivat niin viihdyttäviä, että ne menivät miltei stand up -show’sta. Oli hienoa, kuinka hän opetti huumorin kautta. Muistan valinneeni aina hänen kurssinsa, mikäli se oli mahdollista.