Voit hakea Kelan koulumatkatukea jo nyt

2.8.2023 Tiedotteet

Kelan koulumatkatuki haetaan Kelan verkkopalvelun kautta osoitteessa https://www.kela.fi/omakela. Voit hakea koulumatkatukea jo nyt. Verkkoasiointiin tarvitset pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin, myös huoltajasi voi hakea tukea OmaKelassa puolestasi. Koulumatkatuki haetaan jokaiselle lukuvuodelle erikseen.

Verkkoasiointi nopeuttaa tuen saamista

Jos käytät koulumatkaasi Matkahuollon, Waltin, HSL:n, Nyssen tai Fölin julkista liikennettä, saatat saada niin sanotun osto-oikeuden heti hakemuksen lähettämisen jälkeen. Tällöin voit heti ostaa matkalipun koulumatkatuettuun hintaan esimerkiksi lipunmyyjän verkkokaupasta. Muissa tilanteissa Kela maksaa tuen sinulle sen jälkeen, kun hakemus on käsitelty.

Paperinen lomake

Vaihtoehtoisesti voit täyttää Kelan lomakkeen Koulumatkatuki KM 1 ja postittaa sen osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Voit myös toimittaa täytetyn lomakkeen koulun kansliaan, josta se toimiteen Kelaan. Jos haet tukea lomakkeella ja käytät koulumatkaasi Matkahuollon, Waltin, HSL:n, Nyssen tai Fölin julkista liikennettä, voit saada oikeuden ostaa koulumatkatuetun lipun vasta sen jälkeen, kun hakemuksesi on käsitelty.

Jos olet oikeutettu maksuttomaan koulutukseen

• opiskelet ja asut Suomessa
  • opiskelusi on päätoimista
  • koulumatkasi yhteen suuntaan on vähintään 7 kilometriä.

Jos et ole oikeutettu maksuttomaan koulutukseen

• opiskelet ja asut Suomessa
  • opiskelusi on päätoimista
  • koulumatkasi yhteen suuntaan on vähintään 10 kilometriä ja
  • matkakustannusten tulee olla vähintää 54€ /kk täysmääräiseen tukeen ja 27 € /kk puoleen tukeen

Täyteen koulumatkatukeen tulee olla vähintään 15 koulupäivää kuukaudessa ja puoleen täysimääräisestä 10-14 koulupäivää.

Riihimäen lukio ei järjestä opiskelijoileen koulukuljetusta.

Alla olevista linkeistä löytyy Kelan tarkempia ohjeita ja säännöksiä:

Kelan ohje: Koulumatkatuki

Kelan ohje: Näin haet koulumatkatukea